Szkoła Podstawowa Nr 35 im. Armii Krajowej w Sosnowcu

Projekty edukacyjne Fundacji BOŚ

logo boś

 

Gdybyśmy zapytali dziś przeciętnego człowieka o jego zdrowie i samopoczucie – każdy znalazłby w swoim organizmie symptomy osłabienia, niewyjaśnionego zmęczenia oraz zalążki groźniejszych chorób: cukrzycy, nadciśnienia i innych. Większość z nas wskazałaby także na permanentny brak ruchu, aktywności sportowej, nadwagę lub wręcz otyłość.

Ponieważ ważna jest dla nas promocja zdrowego stylu życia wśród naszych uczniów, staramy się uczestniczyć w różnych akcjach związanych ze zdrowym odżywianiem dzieci.

 

Nasza szkoła w roku szkolnym 2013/14 uczestniczyła w akcji społecznej prowadzonej  przez Fundację BOŚ „Aktywnie po zdrowie”. III edycja programu: „Czas na zdrowie” dla uczniów klas IV-VI dotyczyła genezy otyłości wśród dzieci i młodzieży, przedstawiała rozwiązania dotyczące tej sytuacji. Głównym celem projektu była popularyzacja idei zdrowego stylu życia i żywności ekologicznej. Zorganizowany na terenie naszej szkoły  Festyn Zdrowia skupiał wszystkie elementy składające się na zdrowy styl życia: poszerzanie wiedzy na temat zdrowia, zastosowanie praktyczne poprzez organizację zdrowych posiłków zawierających produkty ekologiczne i regionalne oraz organizację zabaw ruchowych o średniej aktywności.

W roku szkolnym 2014/15 przystąpiliśmy do kolejnego projektu dla klas I-III „Zdrowo jem, więcej wiem” jestto kolejny projekt realizowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska w trosce o zdrowie młodego pokolenia. Projekt ma charakter ogólnopolskiej międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Najcenniejszą, „nagrodą” w projekcje jest możliwość zmiany dotychczasowego stylu życia na zdrowszy i bardziej aktywny ruchowo.

 

Realizacja projektów:

2016

 

Już po raz kolejny nasza szkoła będzie realizować projekt promujący ideę zdrowego stylu życia, właściwego odżywiania i aktywności fizycznej.

Projekt Fundacji BOŚ „Czas na zdrowie” łączy rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej właściwego stylu życia z dawką zdrowej zabawy.

W pierwszym etapie zespoły uczniów, działające pod opieką nauczyciela, zdobywają, a następnie promują wśród społeczności szkolnej wiedzę z zakresu rolnictwa ekologicznego.

Drugi etap stanowi organizacja ogólnoszkolnego Festynu Zdrowia, który będzie obfitował w atrakcje: wspólne zabawy ruchowe dla młodzieży i dorosłych, zdrowy poczęstunek oraz udział zaproszonych przez młodzież gości.

Główny punkt programu to pokaz serii filmów edukacyjnych pt. „Śmietnik w mojej głowie”.

Filmy, powstałe w konsultacji ze specjalistami z ośrodków naukowych i uczelni wyższych, w lekki, zabawny sposób mówią o stereotypach funkcjonujących w społeczeństwie oraz sposobach ich przełamywania. Pozwalają na zrozumienie problematyki przez widzów należących do różnych grup wiekowych.

Koordynatorem projektu jest Pani Agnieszka Rokita.

 

  • Zdrowe odżywianie w języku angielski

 

W ramach realizacji programu „Czas na zdrowie”, 7 marca w klasie 1a na lekcji języka angielskiego była mowa o ZDROWYM ODŻYWIANIU.

Głównym celem lekcji było promowanie zdrowego odżywiania.

Cele szczegółowe:

- uczeń potrafi wymienić znane już produkty żywnościowe w języku angielskim,

- uczeń poznaje nowe słownictwo związane z jedzeniem,

- wie jakie produkty spożywcze są zdrowe, a jakie niezdrowe,

- rozumie, że jedzenie warzyw i owoców ma pozytywny wpływ na zdrowie.

W czasie lekcji uczniowie nie tylko utrwalali wcześniej poznane słownictwo związane z jedzeniem, ale także poznawali i powtarzali nowe wyrazy. Dzieci miały za zadanie m.in.: zdecydować czy dany produkt jest zdrowy czy nie, rozwiązać labirynt tak aby chłopiec zebrał tylko zdrowe rzeczy czy dopasować produkty do odpowiedniej grupy – good or bad.

Dzieci z dużym zaangażowaniem rozwiązywały zadania i chętnie uczyły się nowego słownictwa.

 

  • Apel - zdrowe odżywianie

 

18 marca uczniowie klasy IV pod kierunkiem Pani Agnieszki Rokity przygotowali w ramach V edycji programu BOŚ „Czas na zdrowie” apel poświecony tematyce zdrowego odżywiania.

 

Głównym celem apelu było propagowanie wśród dzieci wiedzy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia oraz zachęcenie do spożywania warzyw i owoców. Dzieci miały również możliwość obejrzeć prezentację multimedialną dotyczącą zdrowego odżywiania.

 

Oto kilka porad dotyczących zdrowego odżywiania.

 

Jak już pewnie wiesz, zdrowe odżywianie polega na regularnym dostarczaniu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach i proporcjach. Warzywa zawierają takich składników mnóstwo, dlatego powinny być podstawą każdej zdrowej diety. Są nieocenionym źródłem witamin, błonnika pokarmowego i fitozwiązków.

 

Według najnowszych zaleceń żywieniowych powinniśmy spożywać 9 porcji warzyw i owoców każdego dnia. W praktyce oznacza to, że warzywa powinny znajdować się praktycznie w każdym naszym posiłku. Należy jeść regularnie, najlepiej 5 posiłków dziennie

 

Najważniejsze aby rozpocząć swój dzień od zdrowego i sycącego śniadania. Pozwoli to na zwiększenie wydajności Twojego organizmu i zapobiegnie spożycia nadmiaru kalorii w drugiej części dnia. Kolejne regularne posiłki co 3-4 godziny ustabilizują poziom glukozy we krwi i przyspieszą Twój metabolizm. Jedząc w ten sposób zapewnisz sobie mnóstwo energii przez cały dzień, uchronisz się przed napadami głodu i ciągłym zmęczeniem.

 

Należy wzbogać swoją dietę o różnorodne produkty. Postaraj się, aby w Twoim dziennym jadłospisie znalazły się artykuły zakwalifikowane do wszystkich grup produktów spożywczych. Wyróżniamy sześć takich grup – produkty zbożowe (pieczywo, kasze, makarony), mleko i jego przetwory (kefir, sery, jogurty, maślanki), warzywa i owoce. Kolejną całą grupę stanowią mięso, ryby i ich przetwory oraz jaja. Do osobnej grupy należą tłuszcze jadalne, czyli oleje roślinne i tłuszcze zwierzęce (masło, łój, smalec).

 

Ostatnią grupą produktów są cukier i wyroby cukiernicze, których spożycie należy zdecydowanie ograniczać. Należy unikać wysoko przetworzonych i sztucznych produktów wszelkich fast foodów oraz gotowych dań dostępnych w sklepach. Te wysoce przetworzone produkty nie niosą ze sobą nic dobrego – zawierają masę konserwantów i wzmacniaczy smaku i zapachu (np. aspartam, syrop glukozowo-fruktozowy czy glutaminian sodu). Do tego charakteryzują się wysoką zawartością tłuszczu i soli, których nadmiar nie wpływa korzystnie na zdrowie. Żywność przetworzona cechuje się również niską, bądź nawet zerową zawartością witamin i składników mineralnych.

 

Należy nawodniać prawidłowo swój organizm. Woda spełnia liczne funkcje w naszym organizmie, bierze udział w wielu procesach oraz jest odpowiedzialna za transport substancji odżywczych. Spożycie płynów przez osobę dorosłą powinno kształtować się na poziomie 1,5 – 2 litrów każdego dnia, co łącznie z wodą zawartą w żywności daje około 3 – 3,5 litra dziennie.

 

Należy unikać słodyczy. Wyroby cukiernicze są źródłem jedynie pustych kalorii (cukier, biała mąka, tłuszcz utwardzony), tak więc dostarczają organizmowi wyłącznie dużej ilości energii, której nadwyżka magazynowana jest w postaci tkanki tłuszczowej.

 

Należy korzystać z soli jak najrzadziej. Unikać nadmiernego spożycia produktów wędzonych, konserwowych i wysoko przetworzonych. Należy ograniczyć maksymalnie spożycie mięsa.

 

  •  Lekcja o zdrowym odżywianiu

Uczniowie klasy V przygotowali w ramach projektu BOŚ „Czas na zdrowie” prelekcje na temat zdrowego odżywiania. W czasie zajęć mieliśmy przyjemność gościć Panią Dyrektor Marię Guzik. Dzieci z dużym zaangażowaniem przystąpiły do projektu.

Uczniowie przygotowali bardzo ciekawe prezentacje multimedialne na temat różnego rodzaju warzyw i owoców oraz stoiska na których można było dowiedzieć się wielu ciekawych informacji jak również degustować wybrane owoce i warzywa. Uczennice: Aniela Chruzik, Natalia Jatkowska, Julia Witwicka oraz Natalia Mucha zaśpiewały piosenkę do której tekst napisała Aniela Chruzik. Koordynator akcji „Czas na zdrowie” Pani Agnieszka Rokita składa serdeczne podziękowania wszystkim uczniom klasy V za wkład włożony w przygotowanie prelekcji.

Oto kilka cennych informacji na temat warzyw i owoców.

Generalnie uważa się, że wszystkie warzywa i owoce pełnią bardzo ważną rolę w żywieniu człowieka. Są one bardzo dobrym źródłem witamin i składników mineralnych oraz błonnika, czyli włókna pokarmowego. Warzywa i owoce działają wybitnie alkalizująco i są praktycznie głównym źródłem potasu, który jest niezbędny do pracy serca.

Wpływ owoców i warzyw na zdrowie można jednak oceniać pod różnym kątem:

wartości odżywczej

kaloryczności

zawartości cukrów prostych

zawartości witamin i składników mineralnych

strawności i zawartości błonnika pokarmowego

zawartości zanieczyszczeń itp.

Wartość odżywcza warzyw i owoców

Wartość odżywczą warzyw i owoców ocenia się na podstawie zawartości w nich białka roślinnego (w tym poszczególnych aminokwasów egzogennych), węglowodanów, błonnika pokarmowego, witamin i związków mineralnych.

Najwięcej białka roślinnego (w 100 g produktu) zwierają suche nasiona soi (34,3 g), soczewicy czerwonej (25,4 g), grochu (23,8 g), fasoli białej (21,4 g), kiełki soi (13,1 g), bób (7,1 g) i zielony groszek (6,7 g). Znacznie mniej białka roślinnego zawierają owoce – w 100 g produktu jadalnego najwięcej białka zawierają: awokado (2,0 g), maliny (1,3 g), banany (1,0 g), brzoskwinie (1,0 g), czereśnie (1,0 g), porzeczki (1,0–1,3 g), nieco więcej owoce suszone: banany (3,8 g), figi (3,6 g) i daktyle (2,0 g).

Kaloryczność warzyw i owoców

Wartość warzyw jako źródła energii jest bardzo mała, szczególnie korzystne jest więc ich spożywanie w leczeniu lub zapobieganiu otyłości. Warzywa można podzielić na trzy grupy w zależności od zawartości w nich węglowodanów i ich wartości kalorycznej.

Do pierwszej grupy należą warzywa o wartości energetycznej do 25 kcal w 100 g (można je jeść bez ograniczeń): boćwina, brokuły, cebula, cykoria, grzyby, kabaczek, kalafior, kalarepa, kapusta kiszona, ogórki, papryka, pomidor, rabarbar, rzepa, rzodkiewka, sałata, szparagi, szpinak.

Druga grupa to warzywa z większą zawartością węglowodanów; przy ich spożyciu należy liczyć kalorie. I tak bób, brukiew, brukselka, buraki, dynia, fasolka (strączki), groszek zielony, jarmuż, kapusta czerwona i włoska, marchew, pietruszka, pory, salsefia oraz seler zawierają 25–50 kcal w 100 g. W ramach przestrzegania diety można zjeść na obiad 1 duży lub 2 małe ziemniaki (100 g to 60–87 kcal).

Najbardziej kaloryczne są: ziarna soi (100 g – 400 kcal), suszony groch, fasola, soczewica (100 g – 350 kcal), konserwowane ziarna groszku zielonego i kukurydzy (100 g – 70 kcal).

Zawartość witamin i składników mineralnych

Warzywa i owoce często spożywamy w celu poprawy zdrowia lub uzupełnienia niezbędnych w danym momencie witamin czy minerałów. Dlatego warto wiedzieć, które warzywa i owoce zawierają więcej pożądanych substancji, a które mniej (części osób będą się w danym momencie wydawały one „bardziej lub mniej zdrowe”).

W celach praktycznych warzywa i owoce dzieli się na 3 grupy:

warzywa i owoce stanowiące dobre źródło witaminy C

warzywa i owoce zawierające większe ilości beta-karotenu

inne owoce i warzywa oraz ziemniaki.

Warzywa i owoce dostarczające przede wszystkim witaminę C to warzywa kapustne (kapusta biała, świeża i kiszona, włoska, czerwona, brukselka, kalarepa, kalafior), pomidory, chrzan, natka pietruszki, papryka i szpinak, oraz owoce: porzeczki, maliny, truskawki, poziomki, agrest, czarne jagody, truskawki, pomarańcze, cytryny, kiwi i grejpfruty.

Warzywa i owoce zawierające większe ilości ß-karotenu (prowitaminy A) to: natka pietruszki, marchew, szpinak, boćwina, koperek, cykoria, sałata, pomidory, dynia i morele.

Inne warzywa i owoce oraz ziemniaki to te zawierające mniejszą ilość witaminy C i/lub beta-karotenu, ale będące dobrym źródłem składników mineralnych: cebula, korzenie pietruszki, buraki, ogórki, seler, pory, rabarbar, jabłka, gruszki, śliwki, wiśnie, żurawiny, winogrona i inne.

Oceniając wartość odżywczą grupy warzyw i owoców, należy poza zawartością w nich składników odżywczych brać pod uwagę ich spożycie. Ziemniaki na przykład zawierają mniej witaminy C niż natka pietruszki, sałata czy szpinak, ale udział ziemniaków w diecie jest nawet kilka razy większy niż natki. Stanowią one zatem dobre źródło witaminy C, pod warunkiem że zostały prawidłowo przygotowane (niemoczone w wodzie po obraniu, zalane wrzątkiem do gotowania, nieprzetrzymywane w cieple zbyt długo).

Jak wynika z powyższego podziału, jabłka – wbrew powszechnym poglądom – należą do grupy owoców zawierających małą ilość witaminy C. Mają jednak dużą wartość żywieniową ze względu na zawartość pektyn oraz składników mineralnych (pektyny przyczyniają się do zmniejszenia stężenia cholesterolu we krwi). Podobnie duża ilość pektyn znajduje się w burakach.